måndag 20 februari 2017

Tranrapport

Min vana trogen kan jag rapportera att Tranorna är på väg norrut. Hörde det där härliga trumpetandet idag och när jag tittade upp mot himlen cirklade en liten grupp med Tranor omkring. Ganska häftigt att de där långbenta fåglarna nu ska flyga hundratals mil.
Fast det verkar som det redan landat Tranor i Ottenby på Öland.

Själv brukar jag se de första Tranorna i början av mars så i år är det tidiga. Beror nog på att vi just nu har något som nästan liknar svensk högsommar med upp mot 20 grader.

I stället för en bild på flygande Tranor så blir det en bild på en Flamingo och ett par häckande Storkar. Såg dem idag i en nationalpark bara ett par mil hemifrån.





5 kommentarer:

  1. Tack Annelie för kommentaren om 'Basker' och 'Barretina'.
    Bloggvänner och Google är bra att ha, Barretina hat har jag sett men inte fattat det namnet och visst är det basker i Baskien.
    Är det bara männen som har huvudbonader ?

    Jag har läst om tranorna på Öland, de brukar vara först där.
    'Våra' egna tranor har inte kommit ännu, men när de väl har landat här på våra marker vet jag att våren kommit på riktigt.
    Storken har jag inte sett i Småland men de häckar mest i Skåne.
    I Polen finns det gott om storkar, där har jag sett dem på många platser och givetvis häckande på skorstenar. Gillar storken !
    Flamingos är vackra fåglar, en gång när något barnbarn hälsade på trodde hon att flamingos landat på ängen utanför, det var tranor förstås och det skrattar vi alltid åt, hi hi . . .

    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  2. Om nu tranorna kommer så måste det ju bara vara vår, eller hur!?

    SvaraRadera
  3. Här i Wales är verkligen våren på gång, det syns i trädgården.
    Hörde att det snöade i viss adelar av Sverige idag.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Härligt då tranorna kommer. vid vår sommarstuga brukar det var sex stycken. Vi kan se från fönstret då de går på bryggan, men annars ser vi dem på andra sidan sjön där de brukar häcka. Dom gillar jag. Fast för min del hade det gärna fått komma flamingo, storkar, delfiner och andra trevliga djur. /Britt

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!